توجه به رفتار و واکنش هایی که از سوی ترکیه در قبال نا آرامی های منطقه
بروز میکند ، یکی از راهاییست که بوسیله آن میتوان به مکنونات باطنی ایشان
(که در اکثر موارد متفاوت از گفتارهایشان است )پی برد.
این طبیعی است که در همه جای دنیا در این روزها صحبت از نا آرامی های
این منطقه در جریان است .در ترکیه طبق معمول بحثی که در جریان است
در مورد منافعیست که ترکیه از این نا آرامیها بدست خواهد آورد یا میتواند بدست بیاورد.
در یکی از برنامه های تلویزیونی در کانال 24 آن کشور در شب سوم فوریه آشکارا
از سوی یکی از شرکت کنندگان در بحث اعلان میشد که با آنچه در مصر اتفاق افتاد
دیگر هیچ مدلی جز ترکیه برای مردم منطقه باقی نمی ماند. شرکت کننده دیگر که
از مدیران یک شرکت آمارگیری بود با شادی فراوان از نتایج درخشان آمارگیریهایشان
در ایران و هشت کشور دیگر در خاورمیانه سخن میگفت که همه اشاره به برتری ترکیه
مینموده. ... آیا مردم منطقه که گویا مدل ترکیه را پسندیده اند متوجه هستند؟
-از طرفی هر روز نشانه های بیشتری از تغییر ماسک ترکها در قبال رییس جمهور منتصبشان
در ایران نیز دیده میشود.(آیا کم گوئی آن بلبل عثمانی در این روزها نشانه ایست از اینکه
دریافته اربابان دیگر ادامه حیات او را به نفع خود نمیدانند؟) اگر چه کاملاً آشکار است
که اربابان ایشان جایگزین های مختلف از جناحهای متفاوت برای ایشان در نظر داشته اند
تا مبادا سر نخ امور در ایران از دستشان در رود.
- از مواردی که با اطلاع رسانی همگانی ، میبایست مردم ما از آن مطلع گردند اینست که
آنچه که تلاش میشده بعنوان مدل ترکیه به مردم منطقه قالب شود چیزی جز احیای ارواح امپراطوری
عثمانی نیست. تمامی شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که آنچه به نام سکولاریسم در ترکیه
زاده شد ،برای بدست آوردن زمان بوده تا دوباره و با شکلی دیگر رویای حاکمیت بر دنیای
خود را دنبال کنند. و سر آغاز حاکمیت بر دنیا برای ایشان ؛ایجاد حاکمیت بر این منطقه است.
زمانی که مردم منطقه الگوی ترکها را انتخاب نمایند در واقع خود به خود تحت انقیاد ایشان در
خواهند آمد.
- دیگر آشکارا از (نئو عثمانی) صحبت میکنند یعنی احیای آرزوهای دیرین و اینبار با اضافه
کردن ایران به نقشه جغرافیائی خود. که قبلا با حملات مستقیم نظامی نتوانسته بودند فتحش کنند.
متن ترجمه مقاله -وزش باد عثمانی- از محموت اوور از روزنامۀ sabah تاریخ سه شنبه اول فوریه 2011
وزش باد نئو عثمانی؟
دنیا با علاقه قیام های تونس و بعد از آن مصر را دنبال میکند. و در
فکر همه یک سئوال هست ،در جغرافیای عرب چه چیزی در حال وقوع
است. این سئوال را دیروز از جامعه شناس -مفیت یوکسل- که از مصر
برگشته بود ،پرسیدم. یوکسل با صدای بلند می گفت :
" این پیروزی facebook و twitter است... هیچ کدام از گروهها نمی توانند
ادعا کنند که بانی این حرکت هستند.این عصیان مردم فقیر وجوانهائی است
که بدنبال یکی شدن با دنیا هستند که در برابر دیکتاتورها می ایستند."
دکتر محمت چاکماک نماینده مجلس و عضو حزب ج.ح.پ که در همانجا
بود نیز همان نظرات را داشت :" این حسرت دموکراسی مردمی است که در جغرافیای
کشورهای اسلامی زندگی میکنند."
اینها از نگاه ترکیه دیده میشود اما این سئوال نیز پرسیده می شود.آیا این
عصیان ها میتواند منجر به یک "اقتدار اسلامی" شود؟
یوکسل وضعیت مصر را اینطور خلاصه می کند :
" انسانِ توی کوچه دموکراسی می خواهد. ضمناً حرکت اخوان المسلمین
بدلیل ثروتمند شدنشان داخل این حرکت نیست اما این واقعیت نیز کاملاً
آشکار است که افراد توی کوچه اکثریت مسلمان و خیلی فقیر هستند."
عثمان اتالای عضو هیئت مدیره ihh(که بعد از واقعه کشتی ترک در غزه از سوی
برخی کشورها در لیست گروههای تروریستی قرار داده شد) کسی که
کشورهای اسلامی را از نزدیک تعقیب می کند نیز به همان نکته جلب
توجه می کند :
"بیست و پنج ، سی سال است که در کشورهائی که با دیکتاتوری اداره
می شوند ، فقر وبیکاری بیداد میکند. این کشورها را شرکتهای فامیلی
و یا از سوی اقلیت های مذهبی اداره میشوند. زیر پا گذاشتن حقوق ،
فشارها ،جان انسانها را به لبشان آورده. این عصیان نسل جوان عرب است.
با دنیا میخواهد آشنا شود."
اتالای قیامها را از نظر سیاسی این چنین تحلیل میکند :
" تشکلات دراز مدت سیاسی به تاریخ پیوسته است .در کشورهائی که دیکتاتورها
حکومت میکنند ،دنیای خشم پست مدرن بوجود آمده از دنیای کامپیوتر،
در حال نشان دادن انفجار است."
بدون شک روشن است که این انفجارهای خشم ریسک ایجاد هرج ومرج را نیز بهمراه
دارد اما از آنجا که تیر از کمان رها شده دیگر ایستادن هم ندارد.حتی
پیش بینی میشود این انقلاب اینترنت به شکل موج در منطقه پراکنده شود.
پراکنده شدن این موج در الجزایر ،یمن،اردن،سوریه، وعربستان احتمال بعیدی
نیست. در این نقطه میبایست وقایع رخ داده در انتخابات ایران را خاطرنشان کرد.
اولین سیگنالهای عصیان در عصر جهانشمولی با facebook وtwitter از
آنجا ارسال شده بود.
در اصل در دنیای عرب وحتی در کشورهای نزدیک جغرافیای ما که تحت
حکومت های قلدر اداره میشوند ،ارتباطی بین وقایع آنجا و تلاش ما برای
غیر نظامی شدن وجود دارد.این ارتباط را مسلمانانی بوجود می آورندکه
ترکیه را مانند مدلی می نگرند.!!
دکتر چاکماک براهمیت این مدل چنین تاکید میکند :
"طلب آن منطقه مبنی بر تغییر ودموکراسی از نزدیک در ارتباط است با
مدرن و اروپائی بودن ترکیه. ترکیه همیشه تعقیب شده و حالا با علاقه
بیشتری دنبال خواهد شد ."
مدیر ihh اتالای نیز تاکید میکند که ترکیه یک فرصت تاریخی را تحصیل نموده
است.:
" در آغاز یک دورۀ جدید هستیم.مدلی که برای عربها با امید و علاقه دنبال شده
مدل ترکیه بوده است.وزش باد نئو عثمانی تمامی عربها را در بر خواهد گرفت.
امریکا و انگلیس دیگر توان حمل این رژیمهای خودکامه را بر دوش خود از دست
داده اند.در اینجاست که ترکیه میبایست از وزش باد نئو عثمانی به بهترین
شکل استفاده نماید."